ARTNR: 11307 XBOX360: F.E.A.R. 2 - Project Origin
|

|
|
Productbeschrijving
Fear 2
Recensie(s)
Vraag een willekeurige horrorfilm-fanaat naar zijn of haar
grootste angst en het antwoord zal ongetwijfeld "gestoorde,
kleine meisjes" zijn. Nu is er natuurlijk niets mis met films
als Carrie, The Ring, The Grudge of The Exorcist, maar het is
natuurlijk wel heel verdacht dat er telkens een jonge actrice
opgetrommeld wordt (en die na de filmopnames ongetwijfeld niet
meer zo fijn slaapt 's nachts) om kijkers angst in te boezemen.
Met horror-games zagen we de afgelopen jaren eigenlijk een
soortgelijke trend ontstaan, al springt één game er nog steeds
bovenuit: F.E.A.R. En van die game is, na talloze overzettingen
en uitbreidingen, eindelijk een opvolger.
Waar horror in de vorige edities van F.E.A.R. nog altijd de
hoofdmoot vormde, is de nadruk in F.E.A.R. 2: Project Origin
duidelijk verlegd naar die van actie. Schrikken zul je in deze
game zeker nog wel doen, maar zwetende handjes krijg je nog maar
nauwelijks van het enge meisje Alma. Dat komt vooral doordat de
horror-elementen duidelijker aangekondigd worden en minder
'recht in je smoel' zijn als de eerste F.E.A.R. Je omdraaien en
je kapot schrikken gebeurt in Project Origin (gelukkig) dan ook
minder vaak dan je gewend bent van de serie. Hierdoor voel je je
als speler iets machtiger en neig je net iets meer om door
levels heen te willen 'rushen'. Dit kun je op een aantal
momenten zeker doen, maar vaak door de hoge intelligentie van de
computer ook weer niet. De door de computer gestuurde vijanden
zullen namelijk altijd van alles doen om jouw aanvallen te
pareren. Ze zoeken dekking, springen door de omgevingen heen en
reageren op jouw acties. Ga jij bijvoorbeeld in de dekking, dan
kunnen ze een omweg vinden om je alsnog in de rug aan te vallen.
Er is echter nog steeds één element in F.E.A.R. waardoor je in
het voordeel kunt zijn: het activeren van slow-motion. Met één
druk op de knop vertraagt de tijd, zijn kogels opeens te
ontwijken en heb je meer tijd om het vizier preciezer op
vijanden te richten. F.E.A.R. was altijd al de koning op het
gebied van slow-motion, maar F.E.A.R. 2 verbetert dit
speelelement op zo'n manier dat het plezier alleen maar groter
wordt. De manier waarop vijanden uit elkaar gereten worden doet
af en toe denken aan de Saw-films, waarbij bloed en
lichaamsorganen geheel natuurgetrouw in slow-motion door de
ruimte heen zweven. Verder heeft F.E.A.R. 2 een aantal leuke
dingen van andere games 'geleend', zoals een vlammenwerper die
in de fik gezet kan worden door in zijn gastank een kogel te
prikken of het gebruiken van voorwerpen als dekking. De
slow-motion actie uit F.E.A.R. 2 is ongekend spectaculair en
alleen al een goede reden om de game in huis te halen.
Toch is F.E.A.R. 2: Project Origin niet de meest vernieuwende
opvolger die ik gespeeld heb. Sterker nog, de game oogt en
speelt nauwelijks beter dan het origineel. Nu kun je stellen dat
F.E.A.R. (uit 2005) destijds zijn tijd ver vooruit was, maar
daarmee komt het niet helemaal mee weg natuurlijk. De graphics
van F.E.A.R. 2 zijn bij vlagen namelijk best wel inspiratieloos
en de game maakt iets teveel gebruik van dezelfde omgevingen om
de spanning op te voeren. Verwacht dan ook wederom veel
beklemmende kantoorgangen en dus geen wijde, open omgevingen
waarin je keihard kunt gaan lopen knallen.
De multiplayer van F.E.A.R. 2 is ongetwijfeld de grootste misser
van de game. Er is namelijk geen enkele modus die echt de moeite
waard is, waardoor F.E.A.R. 2 zich op online-gebied nauwelijks
weet te onderscheiden van de rest. Om de één of andere reden
voelen de vuurgevechten en de actie nooit zo tof als in de
singleplayer, wat grotendeels te verklaren is door het ontbreken
van de slow-mo modus in de multiplayer. Wat overblijft is een
standaard multiplayermodus met (variaties op) Deathmatch en Team
Deatchmatch.Conclusie: F.E.A.R. 2: Project Origin is niet alleen
een feest van herkenning voor de fans van het eerste deel, maar
ook een leuke kennismaking voor mensen die ook nog maar nooit
iets van F.E.A.R. gehoord of gezien hebben. De game is bovendien
ook nog eens een stuk minder eng dan alle andere edities,
waardoor ook shooter-fanaten met zweethandjes (zoals ik) nog
meer plezier uit F.E.A.R. zullen halen. Het is jammer dat deze
opvolger qua multiplayer echt weinig voorstelt, anders had
F.E.A.R. 2 weleens de verrassing van dit voorjaar kunnen zijn.
Misschien een gratis downloadable content, uitgever?
|
|
|
Geregistreerde barcode(s)
|
5051888001158
|
|
|
|
Producten uit dezelfde groep:
|
|
|
|
|