ARTNR: 10704 PC GAME: WORLD OF WARCRAFT: CATACLYSM
|

|
|
Productomschrijving
|
World Of Warcraft: Cataclysm is de derde uitbreiding voor World Of
Warcraft. Om deze uitbreiding te spelen, is World of Warcraft nodig.
Daarnaast dient de speler de twee eerdere uitbreidingen ook
geïnstalleerd te hebben. De game behoort tot het MMORPG-genre, een
rollenspel dat online met andere spelers gespeeld wordt.
World of Warcraft: Cataclysm vereist een abonnement
World Of Warcraft: Cataclysm is een MMORPG, ofwel een Massively
Multiplayer Online Role Playing Game. Voor dit spel moet maandelijks
abonnementsgeld betaald worden om in te kunnen loggen op de servers van
het spel. Spelers van over de gehele wereld kunnen inloggen om tegen
elkaar te strijden of het juist als groep op te nemen tegen een grote
vijand... bijvoorbeeld een draak, een grote gemene draak met de naam
Deathwing!
Het verhaal van de cataclysme
Toen de draak Neltharion the Earthwarder onder invloed van de kwade Old
Gods zich tegen alle draken keerde en probeerde Azeroth te domineren met
behulp van de Dragon Soul werd hij verslagen. Inmiddels was Neltharion
zichzelf niet meer, en onder zijn nieuwe naam Deathwing trok hij zich
terug in het hart van de wereld, Deepholm. Na jaren van afwezigheid is
Deathwing terug om Azeroth te overmeesteren. Zijn uitbarsting uit het
midden van de aarde zorgt voor gigantische veranderingen. Een vloedgolf
zorgt ervoor dat vele gebieden onder water lopen of drastisch
veranderen, een bijbehorende aardverschuiving zorgt ervoor dat dorpen
verwoest worden en gebieden onherkenbaar zijn. In World of Warcraft:
Cataclysm is Azeroth veranderd. Daarnaast maken we kennis met nieuwe
rassen. De Horde krijgt steun van de meest geniepige handelaren van
Azeroth: de Goblins. De Alliance vindt steun in een gemuteerd mensenras:
de wolfachtige Worgen.
Cataclysm biedt nieuwe gebieden
Spelers kunnen vanaf level 1 naar level 85 allerlei missies en gebieden
opnieuw ontdekken. De wereld is veranderd, en dat maakt de motivatie om
de spelwereld opnieuw te ontdekken alleen maar groter. Daarnaast kunnen
spelers voor het eerst vliegen op de oude continenten. Zo is het
mogelijk om vijandelijke steden deze keer ook vanuit de lucht aan te
vallen. Het vermoorden van de vijandelijke koning wordt dus nog leuker!
Terugkeer van Ragnaros
Ondertussen zijn er genoeg andere uitdagingen. Deathwing moet verslagen
worden. Fanatieke spelers zullen Ragnaros terug zien komen nadat ze
dachten hem enkele jaren geleden te hebben verslagen en tot overmaat van
ramp bedreigen de elementaire wezens de heilige boom des levens in Hiyal!
Reden genoeg om de wapens op te pakken en ten strijde te trekken tegen
de kwaadaardige Deathwing!
Tegen elkaar vechten
Naast de mogelijkheid om je karakters te ontwikkelen en grote draken te
verslaan, is World of Warcraft altijd sterk afhankelijk geweest van de
Player versus Player-spelfuncties. Deze zogenaamde PVP Battlegrounds en
PSP Battle Arena's geven spelers de mogelijkheid om tegen elkaar te
vechten. In de Arena gebeurt dit in groepjes van twee, drie of vijf
spelers. In de Battlegrounds strijden twee grotere groepen tegen elkaar
om gebieden in te nemen, vlaggen te veroveren of controlepunten in stand
te houden.
De wereld dreigt in elkaar te storten en het is aan jou om de orde in
Azeroth te herstellen!
De belangrijkste punten van World of Warcraft: Cataclysm
World of Warcraft: Cataclysm is de derde uitbreiding en vereist alle
voorgaande delen om het te kunnen spelen!
Om het spel te kunnen spelen, is een abonnement vereist.
Alle oude gebieden zijn volledig vernieuwd door de invloed van de draak
Deathwing.
Spelers krijgen toegang tot nieuwe dungeons en battlegrounds
World of Warcraft: Cataclysm betekent de terugkeer van de draak
Deathwing nadat hij in Warcraft 2 werd verslagen
Recensie(s)
Vele partijen hebben het geprobeerd: een succesvolle MMORPG in de markt
zetten Buiten Blizzard is het niemand gelukt om een game in de winkel te
leggen en die massaal door de consumenten te laten kopen. World of
Warcraft wordt elke dag, al bijna zes jaar, door miljoenen gamers
gespeeld. Waarom zijn zij bij de game blijven hangen? Het heeft onder
meer te maken met het ongekende oog voor detail. Over elk stukje in de
wereld van Azeroth is goed nagedacht en daar hebben we jarenlang met
volle teugen van kunnen genieten, maar met Cataclysm is daar een einde
aan gekomen. Door een aantal verschillende gebeurtenissen wordt de
wereld op zijn kop gezet en is er veel veranderd.
Die enorme veranderingen vormen een belangrijk visitekaartje voor
Cataclysm. Enerzijds krijgen hardcore spelers een stortvloed (ook
letterlijk) aan vernieuwingen over zich heen en voor spelers die na het
originele World of Warcraft zijn opgehouden met spelen, is er goed
nieuws. Zij kunnen de originele game nu opnieuw installeren en een
kijkje nemen in de 'oude' wereld en zien wat daar allemaal anders is.
Want zelfs al heb jij alleen het originele World of Warcraft in bezit,
dan zie je bijvoorbeeld hoe Westfall compleet overhoop is gegooid, hoe
Ogrimmar er bij staat en hoe de Horde uiteindelijk de strijd van
Ashenvale heeft gewonnen. Met het aanmaken van een nieuw personage kijk
je echt je ogen uit. In de begingebieden krijg je nieuwe quests
voorgeschoteld en je wordt gelijk in een groots verhaal gegooid. Zo
vecht je als Gnome gelijk in Gnomeregan en als Troll probeer je de
onlangs veroverde Echo Isles te verdedigen tegen een nieuwe invasie. Dus
als je de oude game ergens in de kast hebt liggen, stof hem af,
installeer hem en neem even een account voor een maandje en kijk hoe de
nieuwe wereld je bevalt. Het is een prachtig stukje fanservice en een
heerlijk lokkertje om oude rotten op te trommelen.
Wie al wat langer in het 'World of Warcraft-vak' zit en na Burning
Crusade en The Wrath of the Lich King nog altijd niet genoeg van de
MMORPG kan krijgen, is er ook goed nieuws: Cataclysm is namelijk een
fantastische uitbreiding. Zo is het heerlijk om in Stormwind op je
Flying Mount te stappen en de stad van bovenaf te bekijken. Op dat
moment zie je pas echt hoe groot de veranderingen zijn. Achter de kerk
is bijvoorbeeld een enorm kerkhof komen te liggen en een ander gedeelte
van de stad is door de demonische draak Deathwing weggeslagen. Het is
behoorlijk heftig om te zien, maar lang kijk je er niet naar. Zelf
vlogen we bijvoorbeeld snel naar Westfall om van daaruit weer de rest
van de wereld te bekijken. Azeroth – na de totale destructie - beleven
vanaf een Flying Mount is heel erg bijzonder.
Uiteraard is het ook mogelijk om een nieuw personage aan te maken bij
het halen van Cataclysm. Daarbij zullen de twee nieuwe rassen
waarschijnlijk het populairste zijn. De Horde krijgt hulp van de Goblins,
terwijl de Worgen zich bij de Alliance aansluiten. De startgebieden van
beide rassen zijn geweldig. De quests zijn uitstekend, het verhaal wordt
op sublieme wijze gepresenteerd en terwijl je speelt verandert de wereld
om je heen dankzij het morphing-systeem. Zo valt een groot gedeelte van
het land bij de Worgen in het water en creëer je bij de Goblins zelf een
dorpje. Deze stukken zijn ijzersterk en daarom is het ook behoorlijk
jammer dat je daarna toch weer naar de oude aangepaste gebieden moet om
daar door te levelen. Alhoewel de veranderingen in die gebieden vaak
genoeg geniaal zijn en je een groot aantal nieuwe quests krijgt; het kan
zich niet meten met de nieuwe begingebieden. Als we een vergelijking
moeten trekken: het is alsof je van Uncharted 2 terug naar de eerste
Uncharted gaat. Het is allemaal wat minder, maar toch blijft het
allemaal interessant genoeg om je bezig te houden. Eenmaal geleveld tot
level 60, dan word je nog meer op de proef gesteld, want om bij level
tachtig te komen en daarmee toegang verkrijgt tot de nieuwe
Cataclysm-gebieden, moet je eerst de content van de Burning Crusade en
The Wrath of the Lich King doorlopen en daar is helaas niks aan
veranderd.
Toch is het verstandig om door te zetten, want de pracht en praal die op
level tachtig voor je voeten wordt geworpen is overweldigend. De nieuwe
gebieden imponeren en vertellen interessante verhalen middels talloze
intrigerende quests, waardoor je op een perfect tempo levelt. Over elk
stukje van de wereld is zo goed nagedacht, dat je niks anders kan
concluderen dat Blizzard van het begin af aan alle liefde in het
ontwikkelingsproces heeft gestopt. Alles klopt gewoon, van het plaatsen
van een bepaalde boom op een specifieke plek tot aan de nieuwe
verbeterde interface, zodat alles nog duidelijk is geworden. Ook op het
gebied van quests is er een belangrijke aanpassing gemaakt, waardoor zij
veel beter op elkaar aansluiten en je niet telkens terug hoeft te lopen
naar een centrale hub.
Met veel plezier knal je dan ook door tot level 85. En hoewel er maar
vijf levels bijkomen (de helft ten opzichte van Wrath of the Lich King),
ben je hier bijna net zo lang mee bezig. En als je dan eenmaal level 85
haalt, dan begint het pas echt. Het is een feest om dan een Heroic
Dungeon als het klassieke Deadmines in te stappen om aan de ene kant
herinneringen op te halen (Deadmines was destijds de eerste Dungeon die
je aan de kant van de Alliance speelde) en aan de andere kant te
genieten van de nieuwe toevoegingen die ook daar zijn verwerkt, zoals
bijvoorbeeld de verbeterde structuur, waardoor je minder snel verdwaald
in zo'n dungeon.
De elementen die hierboven besproken zijn, zijn nog maar het topje van
de ijsberg, maar zijn uitstekende voorbeelden van de kwaliteit waar de
game van over loopt. Er is zo ongelofelijk veel te doen in Cataclysm,
dat je jezelf geen moment verveelt. Bovendien is de game nog geschikter
om in korte speelmomenten te verdelen. Als je een half uur per dag de
tijd hebt, dan kun je in dat half uur makkelijk wat quests achter elkaar
voltooien of met een groepje een dungeon doorlopen, terwijl je vroeger
in een half uur vooral bezig was met het zoeken van andere spelers om
mee te spelen.
Het verhaal in het kortDe grote verandering van de wereld wordt
veroorzaakt door de demonische draak Deathwing the Destroyer. Hij heeft
zich tientallen jaren teruggetrokken om zich te herstellen na zijn
optreden in Warcraft II. Eenmaal op kracht, knalt hij met een enorme
explosie vanuit Deepholm naar de wereld van Azeroth, met alle gevolgen
van dien. Uiteindelijk zal Deathwing de grote eindbaas zijn, maar eer
hij verslagen wordt, zijn we waarschijnlijk weer een jaar verder.Elke
minuut die je in World of Warcraft steekt is een goede investering. Het
is een belangrijk doel dat Blizzard zich bij de ontwikkeling van
Cataclysm heeft gesteld. Je ziet het niet alleen bij de verdeling van
quests, ook de dungeons en raids zijn effectiever ingedeeld. Lange
dungeons als Mauradon zijn in stukken verdeeld, waardoor je binnen een
half uur makkelijk het einde van een stuk dungeon hebt bereikt.
Diezelfde aanpak is bij raids gebruikt. Er zullen nog altijd raids zijn
die je net als de Icecrown Raid nachtenlang bezighoudt, maar deze worden
afgewisseld met kleinere raids die in een uurtje afgemaakt kunnen worden
en je zodoende snel uitzicht hebt op vette wapens.
Ook is het niet langer meer nodig om een groep van 25 man te vinden om
toegang te krijgen tot de beste wapens. De kwaliteit van wapens die je
vindt in een run voor 10 of 25 is hetzelfde, waardoor je als 25-man raid
enkel het voordeel hebt van meer drops en meer goud per verslagen baas,
die dan wel over een grotere groep moet worden verdeeld,. Ben je zelf
meer van de raids met tien man vanwege het overzicht en hoe vlot het
verloopt, dan is het dankzij deze aanpassing mogelijk om lekker door te
raiden en toch de beste uitrusting te verdienen.
Over de uitrusting is nog wel een kanttekening te maken. Het is namelijk
een doorn in het oog dat je binnen no-time in Cataclysm je huidige
wapen- en armorset verandert. Ondergetekende is behoorlijk trots op het
feit dat hij een complete Icecrown Citadel-uitrusting heeft en het
stoort dat die uitrusting binnen vijf uur spelen al is vervangen door
nieuwe 'groene' voorwerpen, die veel minder uniek aanvoelen. Deze
overgang zou een stuk geleidelijker moeten verlopen, waardoor de
duizenden uren die in Wrath of the Lich King zijn gestoken, niet zo
'nutteloos' voelen.
Het afstaan van jouw felbegeerde voorwerpen doet pijn, maar die pijn
wordt snel weer vergeten wanneer je nog verder kijkt naar Cataclysm. Zo
zou je bijna vergeten dat de uitbreiding weer een aantal nieuwe
PVP-zones brengt, dat je meer mogelijkheden als Guild krijgt, dat je met
de nieuwe secondary skill Archaeology heel wat avonturen kan beleven,
dat je nu met veel meer rassen bepaalde classes kan kiezen (wat
overigens door het grote gedeelte van de community niet wordt omarmd:
een Human Warlock is voor hen bijvoorbeeld een doorn in het oog) en ga
zo maar door. World of Warcraft: Cataclysm is een gigantisch pakket,
waarmee je weer heel lang mee vooruit kunt.Conclusie: World of Warcraft:
Cataclysm doet ongelooflijk veel nieuwe dingen en doet ze ook
ongelooflijk goed. De game is perfect voor beginners en ook oude rotten
worden uitgenodigd om weer eens een kijkje te nemen in de totaal
veranderde spelwereld. Elke seconde die je in Cataclysm doorbrengt,
levert voldoening op. We kunnen niets anders dan superenthousiast zijn
over het eindresultaat.
|
|
|
|
Geregistreerde barcode(s)
|
1005000000222,
2550009261714,
3348542232471
|
|
|
|
Producten uit dezelfde groep:
|
|
|
|
Afbeeldingen
|
|
|
6,50
|
|
|
levertijd onbekend
|
|
|